yoga från västerbotten

I VINDELN OCH UMEÅ

Jag tycker inte man behöver krångla till det.

De positiva effekterna av yoga får du från kombinationen av välbeprövade fysiska övningar, andningen och avslappning. Det behöver inte vara mystiskt eller flummigt. Yoga är en praktisk metod för att nå fysisk och mental hälsa.

Det är enkelt att utöva – alla kan yoga!

varför yoga?

Yoga har många positiva effekter, detta vittnar miljontals utövare om! På senare år har dessutom den vetenskapliga evidensen bakom yogans positiva effekter ökad allt mer.

STyrka

Du behöver inte lyfta tunga vikter på gymmet för att bli stark. Den yoga jag undervisar tränar alla kroppens muskler på ett funktionellt sätt. Om du praktiserar regelbundet kommer du bli precis så stark som du vill och behöver vara. Oavsett om du vill kunna lyfta och leka med barnbarnen, göra 10 armhävningar eller stå på händer så ger dig yogaövningarna dig den styrkan du behöver.​

smidighet

Vill du kunna sitta bekvämt på golvet? Nå dina fötter för att knyta skorna? Gå upp i brygga? Eller kanske sitta i lotusposition? Ett stort fokus i yogaövningarna ligger på rörlighet och smidighet. Detta är viktigt för att kroppens leder, ligament och muskler ska fungera väl. Inte minst är det viktigt att bibehålla sin smidighet när man blir äldre. En balans mellan smidighet och styrka är förutsättningen för en frisk och kapabel fysik!​

välmående

Den vanligaste orsaken för att göra yoga är för att må bättre, och det finns goda skäl för detta! Yoga minskar smärta och förebygger skador. Exempelvis artros i knäna, ryggvärk eller krångliga axlar kan förbättras avsevärt av yoga. Yoga minskar också stressnivån och gör dig mer avslappnad. Blodtrycket sänks och kortisolnivåerna går ned. Yoga erbjuder den unika kombinationen av fysisk aktivitet och återhämtning. Precis det som många av oss idag behöver mer av!​

VÄLKOMMEN ATT PROVA ETT PASS

På mina pass är alla välkomna oavsett tidigare erfarenhet av yoga. Det är inte så krångligt och du lär dig ganska snabbt eftersom det finns en tydlig struktur på det vi gör under passen. Om du meddelar innan får du gärna komma och prova ett pass gratis.

Varje pass pågår 75-90 minuter och är uppbyggda på samma vis.

UPPVÄRMNING

Varje pass startar med solhälsningar för att värma upp kroppens muskler, leder och nervsystem. Efter uppvärmning brukar vi göra en enkel andningsövning i sittande position.

tema

Varje pass har ett tema, det är den aktiva delen av passet där vi gör en sekvens med olika fokus. Det kan exempelvis vara balans, vridningar eller bålstyrka. 

andning & avslappning

Ungefär halvvägs in passet börjar vi med mer avslappnande positioner där du stretchar, andas och slappnar av. Varje pass avslutas med liggande avslappning.

Nyhetsbrev

Skriv upp dig för att få information om kommande yogakurser, event med mera.